onsdag 15 juli 2009

Angående veckans snackis

Jag tittade på Ghost rider- länken och blir bara så förbannad. Nu vill jag åter igen lägga ner YT! Först tänker jag på idioten som kör, det är ingen barnunge. Vad hade kunnat hända?

För 5- 6 år sedan, när Jackass var stora, tjänade killar i min klass extrapengar på att göra egna galna upptåg. Hoppa ner på vägar från gångbroar mm. Tyvärr, tror jag att den här typen av aktiviteter blir vanligare i framtiden. Eftersom alla söker uppmärksamhet i dagens samhälle kommer fler och fler att lägga ut utmanande filmer på YT och för att få uppmärksamhet behöver man vara mer och mer extrem.

Idag vill många synas och vara omnämnda. Ni som läst min blogg tidigare kanske såg inlägget om min pappa. Han var (och är fortfarande, för intresserade) en känd hockeyspelare, han tycker det är skönt att heta Johansson och smälta in i mängden (så gott det går, intresserade hittar honom ändå). Så, tror jag det är få som tänker idag.

Naturligtvis måste man prata om detta i klassrummet (i matsalen och i korridoren) förr kunde man tiga ihjäl mycket, ta bort tidningen, stänga ner rapport. Det går inte idag. Jag tror många killar tittar på den här typen av klipp och fascineras. Endel flickor är inne på sidor där man diskuterar självskador och "bantningstips". Enda sättet att motverka skadligt beteende är många, närvarande vuxna som har TID, alla vuxna har ett ansvar, framför allt föräldrar, men också kamraters föräldrar, idrottsledare, lärare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar