tisdag 14 juli 2009

Madeleinekakor

I förra veckans DI Weekend skrev Jan Gradvall en tänkvärd krönika kring Marcel Proust och Twittervärlden. Han drar paralleller mellan det som är handlingen i På spaningen efter den tid som flytt och den vardaglige internet användaren - distraktion. "Att tankarna vandrar åt ett håll än man från början hade tänkt sig".

Enligt NY Magazine har vår koncentrationsförmåga blivit sämre. Det är idag vanligt med sju fönster öppna samtidigt när man surfar. I NYM intervjuas en forskare från Univ. of Michigan, David Meyer, som börjar med att slå fast att multitaska är en myt."När du tror att du gör två saker samtidigt växlar du i själva verket hela tiden blixtsnabbt mellan dem, med ett oundvikligt koncentrationsläckage som följd". Enligt forskarna använder vi olika delar av hjärnan för att kunna växla mellan aktiviteterna, det medför att vi inte kommer ihåg vad vi nyss gjorde. David Meyer hävdar att detta beteendemönster kommer att få olyckliga konsekvenser.

Å andra sidan refererar författaren till artikeln, Sam Anderson, till en annan hjärnforskare, Gary Small som hävdar att "den mänskliga hjärnan just nu utvecklas i snabbare takt än den gjort någon gång sedan den förhistoriska upptäckten av redskap".

Vad ska man tro? Jag tror mer på David Meyer. När jag sitter vid datorn och bläddrar mellan flikarna,får jag något av substans gjort? Nä. Samma sak med mina elever, jag ger dem sidor att börja med, för att komma igång. Vad gör de? Öppnar fem, klickar där emellan och får inget gjort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar