söndag 5 juli 2009

Youtube

Jag använder YT en hel del i min undervisning. Det som är bra är att de flesta klippen är korta. Jag har använt mycket från t ex 1:a v.kr., filmsnuttar från skyttegravarna, One med metallica (finns inte där längre) som handlar om en soldat från kriget (väldigt gripande bilder och bra låt som eleverna fastnar för). För mina nior visar jag alltid Fredrik Häréns föreläsning på kunskapensdag, det brukar vara ett bryskt uppvaknande. Ibland får klassen spel/ visa sin favoritlåt och berätta varför de gillar den. Ibland är det svårt atta hitta det man vill ha, ibland har filmer gjorts om till splatterfilmer eller annat, så det gäller att titta på hela klippet innan man visar eleverna.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Använder du Youtube åt andra hållet, att studenterna får redovisa på något sätt via ljud eller film? Eftersom så många ungar har filminspelning i telefonen så kan man gissa att de skulle tycka att det var kul att göra en uppgift tillsammans och spela in redovisningen, undrar Carina som inte undervisar barn!

    SvaraRadera
  2. Jo, jag hade filmtema ihop med bilden (tema våld). En ligger på YT "Torkel i knipa igen" (jag spelar mig själv). De spelade in filmerna med vanlig fotokamera (egna el. skolans). Jag tror jag kommer använda det mer för olika typer av redovisningar framöver. Det också ett bra sätt att veta att de är klara för att redovisa, filmen finns där fysiskt

    SvaraRadera