torsdag 2 juli 2009

Deckarfrågor

Efter hjälp från mina kurskamrater har jag äntligen klarat av att lägga ut ett google-dok på min blogg. Tack Sebastian! Det jag har publicerat är del av deckartemat som jag brukar ha med mina åttor. Tack i förhand också till Lina som jag delat detta dokument med.

DECKARLÄSNING

Detektiven (deckarromanen)


Hurdan är hjälten?

Är han ensam i sitt arbete?

Hur förhåller han sig till polisen?

Varför vill han lösa brottet?

Vilka metoder har han?

Hur uppfattar omgivningen honom?

Polisen (polisromanen)

Vilken ställning har ”hjälten” inom poliskåren?

Hur är förhållandet till arbetskamraterna?

Är gruppen poliser enig om hur de ska lösa brottet?




Samtala i er grupp om de deckare ni har läst. Här är förslag på vad ni kan ta upp om den bok ni läst och berätta för varandra. Skriv protokoll.

Vad för slags deckare kan din bok sägas vara?

Hur skildras hjältarna?

Vilka är de typiska brotten?

I vilken miljö utspelas boken?

Är boken spännande? På vilket sätt i så fall?


Vilken inställning till brott och brottsbekämpning finns i boken?



Filmdeckare

Arbeta i grupp.

Välj ut en deckare från aktuella film- och TV-produktioner (inte agenter och spioner).

Försök karaktärisera detektiven. Anteckna stödord.

Gestalt (namn):

Utseende:

Karaktär:

Vanor:

Brottsbekämpningsmedel:

Arbetsmiljö:

Diskutera och anteckna stödord.

Vad är sympatiskt/osympatiskt hos hjälten?

Vad har filmdeckare gemensamt med litteraturens deckare?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar