onsdag 8 juli 2009

Wikipedia

Så nu har jag lämnat mitt första bidrag till Wikipedia. Det var svårt att hitta något specialområde. Lärares dilemma? Kan lite om mycket. Nåväl, jag kom på att min pappa finns med på Wikipedia. Ett kort samtal så var några nya fakta publicerade. Det blev inte jättemycket, jag får titta i klippböckerna och lägga till senare


Jag har varit (och är) väldigt skeptisk till Wikipedia. När det gäller framför allt inom samhällsvetenskapen (inom no känns sanningarna mer absoluta) är det mycket värderingar som väger in hur "fakta" presenteras t ex terrorist/ frihetskämpe.


Å andra sidan var det en artikel i GP idag. I ett läromedel från ALMAeuropa (på uppdrag av Socialstyrelsen) beskrivs att "bolivianer knarkar för att livet är pest och hur barn sniffar limtills deras intelligens försvinner". Boken ska ut iskolorna och informera om ungdomar om droger. Tåls att tänka på....


Nåväl här är min länk




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar