fredag 17 juli 2009

Digital lärplattform

Ny har jag gjort flera av uppgifterna, det kändes nervöst, man vill ju inte förstöra för andra. Nåväl, jag tittade inte så noga på instruktionerna utan körde på trial and erroer och det gick OK. Jag hade gärna sett att man på förhandsgranska hade sett hur test- / enkätfrågan skulle se ut i publicerad form. Kanske detta bara var pga att jag är ny och lite osäker på verktygen men det känns onödigt att behöva publicera för att se att man valt rätt. Annars kändes de olika verktygen ganska intuitiva. Jag har gjort en projektgrupp för alla som heter Annika på kursen.

I Göteborg kommer vi inom närmsta året att få en ny lärplattform. Vi har idag kunskapsnätet och det var säkert bra när det kom (i slutet på 80- talet tror jag), men nu är det totalt omodernt och mycket svårarbetat. Där finns ett e-post program och publiceringsverktyg som är svåra att förstå. Det nya kommer att heta Hjärntorget , vad jag förstår med bla PingPong, allt ska finnas där, schema, IUP, frånvaro, tutti... Vad kommer det att innebära och få för konsekvenser?

Efter som det inom skolan, tycker jag, focuseras alldeles för mycket på datorn och internet ur tekniksyfte och som informationsflöde och alldeles för lite på elevens samverkan med lärare och andra elever för att utveckla olika kvalitéer är jag orolig för att många lärare (i de tighta budgetarnas tider, med större klasser och fler grupper), kan känna sig frestade att använda lärplattformarna för envägs kommunikation.

Flera studenter på kursen har själva beskrivit hur Bilda används för att lägga ut papper och sen är det klart. I grundskolan är detta förödande då vi har många elever med olika typer av handikapp, som inte klarar det egna ansvaret, som ska klara sig med svaret "det ligger på Hjärntorget". Hur blir det med de föräldrar som inte har internetuppkoppling hemma? Eller inte ens har en dator?

Förhoppningsvis får alla lärare ordentlig fortbildning, ungefär som vår kurs, där man visar på alla de möjligheter som finns med verktygen som kommer att finnas tillgängliga. Förresten kommer eleverna också behöva det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar