torsdag 2 juli 2009

Delade dokument

Google docs är ju jättebra. Jag har läst om det många gånger men aldrig kommit till skott. Jag ser fantastiska möjligheter för mina kollegor och mig att dela gemensamma dokument. Idag har vi (som jag nämnt tidigare) kunskapsnätet, en lärplattform som är svår hanterad.

Om man tittade ordentligt på filmerna så var det ju jättelätt, jag hade bråttom och fick istället be om hjälp av mina kursare. När jag väl fick igång det gick det bra. Dock var det ju knepigt med layouten när det hamnade på bloggen. Jag fick ändra mycket och nu har texten blivit väldigt liten. Det får vara så nu.

Detta sätt att arbeta med ett dokument känns väldigt smidigt. Nackdelen är väl om någon gör ändringar som inte alla är med på. Idag sitter vi oftast med ett utkast som alla inblandade får tycka till om. Då tror jag att det är lättare att känna av vart det ska bära hän. Med detta sätt får man ju bara dokumentet i knät och det kan ha tagit en helt annan vändning än vad man tänkt sig.

Jag skulle dock aldrig lägga ut ett dokument med sekretessbelagd eller på annat sätt känsligt material. På något sätt finns det där "i fall att". Vem mer, än de jag delar dokumentet med, har tillgång till det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar