måndag 20 juli 2009

Interaktiva skrivtavlor

På min arbetsplats har vi Smartboard så det får bli den jag reflekterar kring. Det här är ett toppen verktyg om den fungerar (det tog ett halvår innan den i vårt arbetslag äntligen fungerade) Framför allt matematiklärare tror jag kan bli väldigt förtjusta i den. Alla geometriska former finns färdiga , tärningen som kan användas för sannolikhetsberäkningar och gradskivan som kan snurras åt alla håll.

Man kan dissekera en groda och lyssna på tal av JFK. Man kan göra egen frågesport, med knappar som försvinner. Många effektfyllda aktivieter går att ordna, jag har inte så mycket till övers för just de aktiviteterna.

Att använda tavlan för att spara anteckningar är jättebra naturligtvis, fast för en del elever är det bra att vara sysselsatta med att anteckna. Jag har överenskommelser med elever som behöver det, de får mina anteckningar innan lektionen och behöver bara "hänga med". Jag tror mycket på minne genom handens rörelse. Jag själv antecknar alltid, fast jag får ut fina PP på papper, helst pennor med olika färger så jag är ordentligt sysselsatt.

Min övertygelse som lärare är att det viktigaste är variation. Har eleverna sett på film ena lektionen, då ska det vara "aktivitet" nästa, sen ska det vara "föreläsning". I mitt arbetslag brukar vi kolla av, hur ser det ut på termins-/ månads-/vecko- och dagsplaneringen. Alla ämnen kan inte ha stor projektarbeten samtidigt. Alla kan inte använda smartboard varje lektion, det tröttnar eleverna på.

Det jag oroar mig för, det har jag uttryckt tidigare. Bara för att man kan se en lektion igen på datorn, bara för att man har lärarens anteckningar betyder inte att man kan förstå det bättre. Risken finns att för mycket ansvar läggs på eleven "lektionen finns på ......". Suveränt då någon är sjuk enlängre tid, ofta brukar jag låta vissa elever ansvara för att kamrater får anteckningar från lektionerna (sällan räcker det med anteckningarna, det behövs förklaringar också)

Inom skolvärlden diskuteras elevernas försämrade resultat i matematik och läsförståelse, i det ökade ikt-användandet gäller det att applicera den forskning som bedrivs och utnyttja dessa verktyg på bästa sätt och hur är det????

1 kommentar:

  1. I enjoyed reading your blog. In my school they are setting smartboards in clasrooms (but it's a question of money, as everything today). As you say, it's most Math and Science teachers who use it. I could think of using it effectively in my language classes as well.I like very much the idea of giving students the notes, outlines so that they can follow better the lesson and take notes. And it also would help when reviewing before exams.
    How much time does it take to prepare the lessons? Do teachers use their own laptops? Does it need an other way of thinking than in "traditional" planning?
    Ilona Zalka

    SvaraRadera