onsdag 29 juli 2009

Lärplattform 2

Ett nytt försök på Elgg, nu fick jag lite bättre ordning på det. Har gått med i en grupp... Det här är inte något jag tände på. Jag tycker det är svårt med de här stora siterna. Viken grupp är jag intresserad av, helt plötsligt får jag tre mejl från någon amerikansk tjej som vill lära känna mig, delete, delete, delete. Känns som att stå ensam i en främmande stad och inte veta vad jag ska göra eller vart jag ska.

Jag antar att tex ning är ungefär samma sak, eller? Jag är med i 23 ikt- saker, får se om det känns vettigt.

Jag tycker det är svårt att uttala mig och för och nackdelar med olika lärmiljöer, jag fattar de inte riktigt.

Naturligtvis går allt att använda inom skolan, frågan är bara om det det faktiskt främjar inlärning och förståelse. Mina elever är för unga för att vara intresserade. Mina kollegor har för mycket att göra för att vara intresserade (tror jag). Det krävs ju ändå en del arbete att komma igång.

När det gäller peer-to-peer tror jag det är den vanligaste formen att lära. För det mesta sitter ju eleverna och lär sig av varandra. Vilken lärare hinner springa runt och hjälpa alla som behöver (framför allt i matte tror jag detta är vanligt). Min dotter fick av sin "lågstadie"lärare instruktionen att först fråga bänkkamraten och sedan läraren. Ibland är det inte så dumt. För den som kan, är det ett sätt att befästa kunskapen och för den som behöver hjälpen, får se ett annorlunda sätt att tänka, för att själv förstå. 85 % av allt lärande sker informellt, det mest borde väl vara peer- to- peer.

Ibland kan det också bli väldigt fel då den som förklarar faktiskt inte själv förstår. För
hoppningsvis upptäcker man det...

Tittade på instruktionsfilmen till podcasting igen, där visar Stefan hur man ska göra (hoppsan!). Då är det bara att ge sig av till den andra datorn och lägga till mitt bidrag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar